BRANŻA DZIECIĘCA

MINISTERSTWO ROZWOJU
PORTAL PROMOCJI EKSPORTU
PORTAL PROMOCJI EKSPORTU
INSTYTUT MATKI I DZIECKA
INSTYTUT MATKI I DZIECKA
KOMITET OCHRONY PRAW DZIECKA
POLSKI KOMITET NORMALIZACYJNY
 STOWARZYSZENIE EKSPORTERÓW POLSKICH
URZĘDY MARSZAŁKOWSKIE WOJEWÓDZTW
 
 
 
               

Dnia 23 października 2008 r. odbył się VI Kongres Eksporterów Polskich zorganizowany przez Stowarzyszenie Eksporterów Polskich w hotelu Marriott w Warszawie. VI Kongres objęli Honorowym Patronatem Wicepremier, Minister Gospodarki Waldemar Pawlak, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Sawicki oraz Marszałkowie Sejmików Wojewódzkich.

Tematem VI Kongresu Eksporterów Polskich była Strategia proeksportowego rozwoju gospodarki polskiej oraz instrumenty wsparcia eksportu.

W VI Kongresie Eksporterów Polskich wzięli udział: Jan Krzysztof Ardanowski Doradca Prezydenta RP, Rafał Baniak Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki, Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki, Zofia Krzyżanowska Radca Generalny Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Władysław Łukasik Prezes Agencji Rynku Rolnego, Grzegorz Gawin Z-ca Dyr. Departamentu Zagranicznej Polityki Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Prof. dr hab. Ryszard Michalski Dyrektor Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Prof. dr hab. Andrzej Kowalski Dyrektor Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Witold Prandota Z-ca Dyrektora Kancelarii Marszałka Mazowieckiego, Adam Maciąg Dyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarczego, Adam Poniatowski Z-ca Dyr. Departamentu Sprzedaży Produktów Korporacyjnych PKO, Mikołaj Oniszczuk b. Radca Ambasady RP w Kijowie oraz przedstawiciele ministerstw: gospodarki, finansów, rolnictwa, rozwoju regionalnego i spraw zagranicznych.

W czasie VI Kongresu Eksporterów Polskich zostały przekazane przesłania od: Prezydenta RP przedstawione przez Ministra Jana Krzysztofa Ardanowskiego, Ministra Spraw Zagranicznych wygłoszone przez Dyrektora Grzegorza Gawina oraz Sekretarza Stanu Ministerstwa Gospodarki Adama Szejnfelda przedstawione przez Prezesa Zarządu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich Mieczysława Twaroga.

Podczas VI Kongresu Eksporterów Polskich głos zabrali: Jan Krzysztof Ardanowski Doradca Prezydenta RP, Grzegorz Gawin Z-ca Dyr. DZPE MSZ, Rafał Baniak Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki nt. aktualnej sytuacji eksportu, Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki nt. kierunków geograficznego, branżowego i proinnowacyjnego rozwoju polskiego eksportu i Zofia Krzyżanowska Radca Generalny Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nt. wyzwań i zagrożeń rozwoju eksportu rolno-spożywczego oraz Witold Prandota nt. strategii proeksportowej woj. mazowieckiego, Adam Maciąg nt. proeksportowej strategii regionu opolskiego, Adam Poniatowski nt. bankowych instrumentów ograniczających ryzyko w transakcjach hz, Mikołaj Oniszczuk nt. Polskich inwestycji na Ukrainie.

W trakcie VI Kongresu Eksporterów Polskich przedstawiona została w ramach panelu pod przewodnictwem Prof. dr hab. Ryszarda Michalskiego - Strategia proeksportowego rozwoju gospodarki polskiej. W panelu uczestniczyli: Prof. dr hab. Andrzej Kowalski, Janusz Chojna, Jan Przystupa i Andrzej Kaczmarek.

W dyskusji VI Kongresu Eksporterów Polskich głos zabrali Prof. zwyczajny dr hab. Władysław Jaworski oraz Andrzej Gołębiewski Naczelnik Ministerstwo Finansów i skupili swoją uwagę na zagadnieniach równowagi pieniężno - walutowej i rozwiązaniach systemowych w tym zakresie w aktualnej sytuacji związanej z kryzysem finansowym w Europie i świecie. Odniesiono się także do przedstawionej w panelu - strategii proeksportowego rozwoju gospodarki polskiej.

Podkreślić należy, że VI Kongres Eksporterów Polskich przyjął Stanowisko w sprawie strategii proeksportowego rozwoju gospodarki i instrumentów wsparcia eksportu.

W drugiej części VI Kongresu Eksporterów Polskich odbyła się Gala Finałowa Konkursu Wybitny Eksporter Roku 2008 i Wybitny Dziennikarz Roku 2008.
Listy Gratulacyjne i Puchary Stowarzyszenia Eksporterów Polskich Kapituła przyznała dla:
1. "ARMAK" Śląskie Zakłady Armatury Przemysłowej Sosnowiec
2. APATOR S.A. Toruń
3. BUMAR Sp. z o.o. Warszawa
4. Fabryka Łożysk Tocznych Kraśnik SA
5. Fabryka Taśm Transportowych Stomil Wolbrom SA
6. Kopalnie i Zakłady Siarki "SIARKOPOL" S.A. Grzybów
7. MOSTOSTAL PUŁAWY S.A.
8. ORLEN OIL Sp. z o.o. Kraków
9. Zakłady Azotowe w Tarnowie Mościcach S.A.
10. Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A.
11. Zakłady Chemiczne "Rudniki" S.A .
12. HMS Sp. z o.o. Niepołomice
13. Krośnieńskie Fabryki Mebli "Krofam" Sp. z o.o.
14. Białuty Rolnicza Spółdzielnia Błonie
15. Kopex S.A. Katowice
16. Mebelplast Sp. z o. Olsztyn
17. Inter Groclin Auto S.A.
18. Sokołów S.A Sokołów Podlaski.
19. System Gazociągów Tranzytowych Europol Gaz S.A Warszawa
20. Dressta Sp. z o.o. Stalowa Wola
21.Grupa Oliva Sp. z o.o. Gdynia
22. PPHU Drewnostyl Zenon Błaszak Opalenica
23. ZPOiW "Waldi Ben" Józef Bęben Działoszyn
24. Pakmar Sp. z o.o. Garwolin, Rębków
25. Synthos S.A. Oświęcim

Listy Gratulacyjne i Medale Stowarzyszenia Eksporterów Polskich - Wybitny Eksporter Roku 2008, Kapituła Konkursu przyznała dla eksporterów w Kategorii zatrudnienia do 49 pracowników:
26.Cantoni Motor S.A. Warszawa
27.Firma Chemis Sp. Jawna W. Arent, S.Stusio, M. Stusio Ksawerów
28.Firma produkcyjno- Usługowo- Handlowa "Zibi" Oświęcim
29.Firma Techniczo Handlowa "ANKOL" mgr inż. Czesław Kolisz Mielec
30.CSK Food Enrichment S.A. Toruń
31.Mistral-Elast Sp. z o.o Łódź

Listy Gratulacyjne i Medale Stowarzyszenia Eksporterów Polskich - Wybitny Eksporter Roku 2008, Kapituła Konkursu przyznała dla eksporterów w Kategorii zatrudnienia od 50 do 249 pracowników:
32. PPUH "Horus- Energia" Sp. z o.o. Sulejówek
33. Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych Avia S.A. Warszawa
34. Profarb I Sp. z o.o. Gliwice
35. Fosfan S.A Szczecin -
36. Hamar A.M. Benedykcińscy Sp. Jawna Włocławek
37. Plastpur Sp. z o.o. Bydgoszcz
38. Handlopex S.A. Rzeszów
39. Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak Bielsko-Biała
40. Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Pajęczno
41. "Bomadek" Sp. z o.o. Trzebiechów
42. Polski Koks Katowice
43. PPUH "Sor-Drew" Rajmund Sorowski Świętochłowice

Listy Gratulacyjne i Medale Stowarzyszenia Eksporterów Polskich - Wybitny Eksporter Roku 2008, Kapituła Konkursu przyznała dla eksporterów w Kategorii zatrudnienia powyżej 249 pracowników:
44. Fabryka Maszyn i Urządzeń Tagor S.A. Tarnowskie Góry
45. Stalprodukt S.A. Bochnia
46. Mondi Świecie S.A. Świecie
47. Huty Szkła Gospodarczego Wrześniak- Glassworks Skrzyszów
48. Lubuskie Fabryki Mebli S.A. Świebodzin
49. Hardex S.A Krosno
50. Ronal Polska Sp. z o.o. Wałbrzych
51. Solaris Bus & Coach S.A. Owińska
52. Mokate Sp. z o.o. Żory
53. ZPC Mieszko S.A. Warszawa
54. Grupa CanPack S.A. Kraków
55. Scanclimber Sp. z o.o. Gniezno

Listy Gratulacyjne i Medale "Lider Polskiego Eksportu" przyznane zostały dla:

1.Bydgoskich Zakładów Elektromechanicznych "BELMA" Bydgoszcz
2. Spółdzielni Mleczarskiej "Mlekowita".

Wręczenie Listów Gratulacyjnych, Pucharów i Medali Stowarzyszenia Eksporterów Polskich dokonali Podsekretarz Stanu Ministerstwa Gospodarki Rafał Baniak, Przewodniczącego Kapituły Prof. dr hab. Ryszard Michalski oraz Prezes Zarządu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich Mieczysław Twaróg.

Minister Rolnictwa ufundował dla Zakładów Mięsnych Łmeat Łuków S.A. Puchar, a Stowarzyszenia Eksporterów Polskich List Gratulacyjny i Medal jako Nagrody dla Wybitnego Eksportera Roku 2008 Przemysłu Rolno-Spożywczego.
Nagrody wręczyli Zofia Krzyżanowska Radca Generalny Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Mieczysław Twaróg Prezes Zarządu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich.

Minister Gospodarki ufundował nagrody finansowe oraz wystosował Listy Gratulacyjne do laureatów Konkursu. Ponadto zwycięzca otrzymał Nagrodę Ministra Gospodarki w formie Statuetki Grand Prix.

Kapituła Konkursu Wybitny Eksporter Roku 2008 wyłoniła laureatów, którym przyznano:

III Nagrodę Ministra Gospodarki w wysokości 10.000 zł. przyznano dla firmy PPUH "Sor- Drew"
Świętochłowice. Nagrodę odbierał Prezes Zarządu Pan Rajmund Sorowski.

II Nagrodę Ministra Gospodarki w wysokości 15.000 zł. przyznano dla firmy Solaris Bus & Coach
S.A. Owińska.
Nagrodę odbierał Prezes Zarządu Pan Krzysztof Olszewski.

I Nagrodę Ministra Gospodarki w formie Statuetki Grand Prix oraz pieniężną w wysokości 30.000 zł.
przyznano dla firmy Mokate Sp. z o.o. Żory. Prezes Zarządu jest Pani Teresa Mokrysz.
Nagrodę oraz Statuetkę odbierał Dyrektor Mokate Pan Sebastian Cybulski.

Nagrody Ministra Gospodarki wręczyli Rafał Baniak Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Mieczysław Twaróg Prezes Zarządu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich oraz Prof. dr hab. Ryszard Michalski Przewodniczący Kapituły Konkursu "Wybitny Eksporter Roku 2008"

Stowarzyszenie Eksporterów Polskich już po raz czwarty zorganizowało Konkurs Dziennikarski.
Kapituła przyznała Listy Gratulacyjne, Medale i Tytuły Wybitny Dziennikarz Roku 2008 dla:

1. Pani Krystyny Woźniak - Trzosek Redaktor Naczelnej Polish Market
2. Pana Mikołaja Oniszczuka - Publicysty krajowego i zagranicznego
2. Pana Pawła Lisickiego Redaktora Naczelnego Rzeczpospolitej
3. Pana Krzysztofa Karmana Kierownika Redakcji Audycji Rolnych TVP 1
4. Pana Leona Wawreniuka Redaktora AgroNews
5. Pana Henryka Piekuta Redaktora Przeglądu Technicznego
7. Pana Dariusza Kwiatkowskiego Redaktora Redakcji Gospodarczo Społecznej Polskiego Radia
8. Pani Beaty Drewnowskiej Redaktora Rzeczpospolitej
9. Pani Patrycji Maciejewicz Redaktora Gazety Wyborczej

Listy Gratulacyjne i Medale Stowarzyszenia Eksporterów Polskich wręczyli Rafał Baniak Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Mieczysław Twaróg Prezes Zarządu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, oraz Prof. dr hab. Ryszard Michalski Dyrektor Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur

Stanowisko
VI Kongresu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich w sprawie strategii proeksportowego rozwoju gospodarki i instrumentów wsparcia eksportu

Stowarzyszenie Eksporterów Polskich kierując się najwyższą troską o kondycję całej polskiej gospodarki, dba o rozwój wszystkich branż i regionów, a przede wszystkim polskiego eksportu, jako siły motorycznej rozwoju kraju.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich pragnie podkreślić, że proces przekształcania gospodarki na proeksportową wymaga uruchomienia skutecznych działań prowadzących do wzrostu eksportu, co zaowocuje trwałym rozwojem gospodarki oraz zaangażowaniem w międzynarodowy podział pracy.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich mając na uwadze potrzeby eksporterów stara się wspierać rozwiązywanie istniejących problemów i wyzwań, jakie stają przed eksporterami. Obecne warunki, w jakich działają polscy przedsiębiorcy są coraz bardziej trudniejsze z uwagi na utrzymującą się aprecjację złotego w stosunku do walut obcych jak również kryzysu finansowego w USA oraz w innych krajach. Na rynkach walutowych obserwuje się tendencje zapoczątkowane już wcześniej. Wspólna waluta europejska mimo swej aprecjacji do dolara uległa dalszemu osłabieniu wobec złotego. Wartość dolara i euro względem złotego mimo, że stopniowo się zwiększa to jednak nadal w wielu przypadkach nie zapewnia rentowności eksportu. Przedsiębiorcy zauważają także nieefektywne działanie publicznych ośrodków informacyjnych i promocyjnych w kraju i za granicą, które powinny być istotnym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi eksportu.
VI Kongres Eksporterów Polskich stwierdza, że słabnąca dynamika wzrostu eksportu, która przy wzrastającym tempie importu zagraża równowadze polskiej gospodarki. W związku z tym zwraca się do organów państwowych o podjęcie skutecznych działań mających na celu przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w zakresie rozwoju eksportu. Podjęcie natychmiastowych działań jest niezmiernie istotne, gdyż eksporterzy w coraz mniejszym stopniu mogą reagować obniżką kosztów na pogarszające się warunki wymiany międzynarodowej. Obniżka kosztów własnych, która w dużym stopniu umożliwiła Polsce wzrost udziału w międzynarodowej wymianie handlowej, zbliżyła się do granicy, której przekroczenie będzie skutkować zmniejszeniem zainteresowania eksportem przez przedsiębiorstwa. Sytuacja taka wymaga szerokiego użycia zarówno bezpośrednich jak i pośrednich instrumentów wsparcia eksportu, a także świadomego oddziaływania polityki makroekonomicznej na wyniki działalności eksportowej.
Stowarzyszenie Eksporterów Polskich dążąc do zahamowania tendencji spadkowej eksportu działać będzie na rzecz nadania rozwojowi eksportu strategicznego znaczenia w ramach długofalowej polityki społeczno-gospodarczej. W tym zakresie powinny być także w większym stopniu wykorzystane istniejące instrumenty wsparcia na rzecz proeksportowego rozwoju gospodarki, a mianowicie:

  • fundusze unijne w zakresie: Innowacyjna Gospodarka, Infrastruktura i Środowisko, Rozwój Polski Wschodniej, Regionalne Programy Operacyjne;
  • ubezpieczenia kredytów i kontraktów eksportowych, kosztów poszukiwania zagranicznych rynków zbytu, inwestycji bezpośrednich za granicą;
  • poręczenia i gwarancje przedsięwzięć proeksportowych w ramach dopłat do oprocentowania kredytów eksportowych (program DOKE) oraz kredyty rządowe w ramach pomocy wiązanej;
    branżowe projekty promocyjne rozwoju eksportu na wybranych rynkach zagranicznych;
  • dotacje dla przedsiębiorców na dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych;
  • "Paszport do eksportu", który ułatwia firmom z sektora MŚP wejście na rynki zagraniczne.

VI Kongres Eksporterów Polskich podkreśla istotną rolę i zadania dla organów państwowych w działaniach na rzecz rozwoju polskiego eksportu. W związku z tym powinny dążyć do:

  • wdrożenia strategii proeksportowego rozwoju gospodarki oraz usprawnienie koordynacji centrów programowania oraz implementacji i synergii rozwoju gospodarki;
  • przyjęcia narodowej strategii przystąpienia Polski do strefy euro oraz wdrożenie działań na rzecz wprowadzenia euro. Eliminacja ryzyka walutowego oraz kosztów transakcyjnych ułatwi polskim przedsiębiorstwom prowadzenie handlu z krajami strefy euro, co w dłuższym okresie powinno przyczynić się do ożywienia wymiany handlowej pomiędzy Polską a krajami członkowskimi strefy euro oraz sprzyjać ekspansji handlu z państwami trzecimi;
  • zapewnienia równowagi budżetowej prowadzącej do ograniczenia emisji instrumentów finansowania długu publicznego rzutujących na stan równowagi rynku pieniężno - walutowego i utrzymywanie się wysokiego kursu złotego w stosunku do walut obcych;
  • zastosowania umiejętnego planowania i prowadzenia państwowych operacji walutowych, co ograniczy ich wpływ na bieżące kursy walutowe poprzez stworzenie rozwiązań systemowych i odpowiednich procedur uwzględniających zwiększone środki z funduszy unijnych, emisje skarbowych papierów wartościowych i zaciąganie kredytów przez podmioty państwowe;
  • poprawy koordynacji działań resortu gospodarki i spraw zagranicznych na rzecz promocji rozwoju eksportu. Bardzo ważne znaczenie ma pilne uchwalenie ustawy ARE zapewniającej instytucjonalne rozwiązania w zakresie promocji eksportu mającej na celu poprawę wizerunku polskiej gospodarki i wzmocnienie międzynarodowych powiązań polskich przedsiębiorstw;
  • utworzenia centrum obsługi eksporterów, w którym każdy przedsiębiorca mógłby uzyskać informację i pomoc w nawiązaniu odpowiednich kontaktów oraz w rozwiązywaniu problemów związanych z eksportem, a także przekazać ewentualne skargi i postulaty;
  • zorganizowania regionalnych ośrodków eksportowych, których zadaniem będzie integracja i wspieranie działań przedsiębiorców na rzecz eksportu w danym regionie;
  • utworzenia banku na wzór Eximbanku tj. zajmującego się finansową obsługą transakcji eksportowych (np. na bazie BGK, KUKE S.A. lub obu tych instytucji, po wydzieleniu z KUKE działalności prowadzonej na rachunek Skarbu Państwa);
  • wprowadzenia instrumentów i form wsparcia oferowanych na poziomie unijnym. Chodzi o rozwiązania, jak: programy wspierające internacjonalizację firm i ich współpracę z krajami pozaeuropejskimi: przetargi ogłaszane przez Komisję Europejską; kompleksowa informacja na temat warunków dostępu do rynków zagranicznych; możliwość eliminowania przeszkód w eksporcie do krajów pozaunijnych;
    usprawnienia działalności WPHiI Ambasad RP w zakresie promocji i zdobywania informacji o kontrahentach i rynkach zagranicznych oraz udostępniania ich eksporterom;
  • zwiększenia nakładów na działalność promocyjną Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad RP w celu kształtowanie pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki za granicą;

VI Kongres Eksporterów Polskich aprobuje "Strategię proeksportowego rozwoju gospodarki", która kompleksowo określa podstawowe założenia, cele i kierunki polskiej polityki proeksportowej. Dokument ten ma charakter aplikacyjny dla organów państwowych oraz podmiotów gospodarczych.

VI Kongres Eksporterów Polskich mając na uwadze przede wszystkim konieczność utrzymania dynamiki rozwoju eksportu choćby na dotychczasowym poziomie oraz opanowanie skutków kryzysu finansowego - deklaruje współdziałanie Stowarzyszenia z organami państwowymi we wdrażaniu rozwiązań systemowych oraz "Strategii proeksportowego rozwoju gospodarki".

Warszawa, 23 października 2008 r.

O EKSPORCIE - JEDNYM GŁOSEM

Tegoroczny październik można określić śmiało miesiącem eksportu i Eksporterów. A wszystko to za sprawą ponad 300 uczestników obrad VI Kongresu Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, który odbył się w Hotelu Marriott w Warszawie oraz konferencji w Pałacu Belweder nt. eksportu polskiej żywności jego szans i zagrożeń. Przez dwa dni - 22 i 23 października - trwała ożywiona debata nad strategią proeksportowego rozwoju polskiej gospodarki i instrumentami wsparcia eksportu, z udziałem przedstawicieli kierownictw resortów gospodarczych, MSZ, naukowców i praktyków, przedsiębiorstw i firm eksportowych.

I chociaż różni byli organizatorzy obu spotkań i miejsca, a zbieżność dat raczej przypadkowa - to łączyła je waga tematyki i ton dyskusji merytorycznej. Eksport jest i pozostaje jednym z priorytetów gospodarczego rozwoju, jego siłą napędową.
Ten - hasłowo może brzmiący priorytet - był roztrząsany kompetentnie i fachowo, a zwłaszcza w odniesieniu do rolnictwa - szczegółowo - a przez to bardziej konkretnie, bardziej niż makrowizje niektórych resortów. Dotyczyło to zarówno diagnozy stanu istniejącego, ocenianego często krytycznie, jak i konstrukcji działań perspektywicznych.

Diagnoza - to ocena efektów eksportowych oraz trudności i przeszkód. W tym obszarze wskazywano na fakt wysokiej dotychczas dynamiki eksportu polskiego i jego rekordowy w 2007 roku poziom - 100 mld euro. Okres minionych 7 lat określano mianem lat "tłustych". Dynamika eksportu wyprzedzała dynamikę PKB, choć nadal potęgą eksportową nie jesteśmy. O sukcesach eksportowych decydowały dotychczas rynki krajów unijnych, na których lokowano 78,9% globalnego eksportu, a 9,9% - na rynkach środkowo i wschodnioeuropejskich. Znaczące, choć jeszcze poniżej możliwości miejsce zajmują kraje sąsiadujące - Rosja, Ukraina i Białoruś, a kraje WNP - to tylko niewiele powyżej 10% wartości obrotów. Jeżeli 91,9% eksportu przypada na wszystkie kraje europejskie - to mamy do czynienia z, jak to określono, europocentryzmem eksportu. W warunkach zarysowujące- go się obecnie kryzysu, który niepokoi nieco eksporterów, ten pozytywny fakt wysokiej roli krajów UE stać się może zagrożeniem. Stąd były głosy o potrzebie dywersyfikacji rynków zbytu, z uwzględnieniem rynków pozaeuropejskich, w tym chińskiego. Wizyta premiera D.Tuska w Chinach jest krokiem w tym kierunku.

Eksporterzy sygnalizowali szereg trudności na drodze ich działalności. To przede wszystkim pogorszenie opłacalności eksportu, w tym rolno-spożywczego, a także realizowanego przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Teraz kurs walutowy uległ zmianie na korzyść eksporterów, poprzez osłabienie złotego, ale do niedawna był on dla wielu eksporterów zabójczy. Z kolei - obecne kursy powodują podrożenie importu, więc importerzy są w gorszych nastrojach. Kij ma więc dwa końce! Wskazywano też na spadek rentowności produkcji eksportowej, na - przy utrzymaniu się obostrzeń na rynku finansowym - ograniczenie możliwości zatrudnienia i inwestowania, bo drożeją kredyty. Według danych za II kwartał br. - udział eksportu nieopłacalnego w eksporcie ogółem sięga 10%, a 30% eksporterów jest na krawędzi opłacalności.
Wzrost opłacalności, efektywności i konkurencyjności produkcji i eksportu - to podstawowy warunek powodzenia w działalności eksportowej. Jednym z elementów poprawy konkurencyjności polskich wyrobów jest zwiększenie produkcji wyrobów innowacyjnych i konkurencyjności produktowej, bo możliwości konkurowania cenami czy jakością są sposobami klasycznymi i na wyczerpaniu. Udział produktów innowacyjnych w polskim ekspor-
cie w 2006 roku wynosił 3,1%, a dla porównania - w UE - 16,7%. Były i inne głosy krytyczne a dotyczące nadal jeszcze niekorzys tnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej (w ran kingu Banku Światowego zajmujemy 74 miejsce na 178 krajów). Mówiono też o dualizacji w gospodarce przejawiającej się w istnieniu dwóch sektorów: ofensywnego sektora finansowanego z kapitału zagranicznego i coraz bardziej zmarginalizowanego sektora pozostałych przedsiębiorstw. Ale w obu debatach nie dominowały akcenty krytyczne, a próba poszukiwania rozwiązań konstruktywnych.

W nurcie propozycji rozwiązań usprawniających i wspierających działalność eksportową wskazywano na potrzebę opracowania rządowej strategii proeksportowego rozwoju całej gospodarki. Tej strategii dotychczas nie ma, choć resorty zapewniają przy różnych okazjach- i przy tej także - że prace trwają, a kiedy się zakończą - dat żadnych nie podają. A czas jest przecież kategorią ekonomiczną! Swój projekt zaprezentowało na Kongresie Stowarzyszenie Eksporterów Polskich. Projekt strategii jest rzeczowy i konkretny, może miejscami dyskusyjny, ale - miejmy nadzieję - zostanie uwzględniony w pracach rządowych. Bo to jest głos środowiska eksporterów, a więc tych, którzy budują na co dzień Polskę eksportową! Nie streszczając dokumentu, bo ten po uwzgłdnieniu uwag obu gremiów, przekazany zostanie kompetentnym adresatom - na kilka elementów warto zwrócić uwagę.

Jeżeli celem ogólnym strategii jest stworzenie sprzyjających warunków do trwałego, długookresowego rozwoju polskiego eksportu, to w ujęciu bardziej szczegółowym oznacza zwiększenie udziału Polski w eksporcie światowym. Żeby tak się stało - do 2015 roku powinno nastąpić podwojenie poziomu eksportu ze 100 mld euro w 2007 roku do 200 mld euro. Wartość eksportu w przeliczeniu na 1 mieszkańca zwiększyłaby się z 2650 euro w 2007 roku do ponad 5300 euro w roku 2015. Nastąpić powinna dalsza internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw, w tym z sektora MSP. Potrzebna jest dywersyfikacja struktury geograficznej eksportu poprzez ekspansywne wejście na rynki pozaunijne. Zadbać trzeba o wzrost w eksporcie wyrobów innowacyjnych oraz promocję marek polskich towarów, jak to ongiś było np. z szynką "Krakus" na rynku angielskim. Nie wdając się w szczegóły, choć tych jest w dokumencie sporo - proponuje się odejście od wielości centrów decyzyjnych i braku między nimi właściwej koordynacji w prowadzeniu polityki proeksportowej. Rozważenia i decyzji wymaga zgłoszony w projekcie strategii projekt powołania trójczłonowej struktury instytucjonalnej, obejmującej Radę Rozwoju Eksportu, utworzoną przy Prezesie Rady Ministrów, Agencję Rozwoju Eksportu, podlegającą np. Ministrowi Gospodarki, z jej oddziałami krajowymi i zagranicznymi oraz publiczną instytucję finansową , obsługującą transakcje eksportowe, coś w rodzaju polskiego Eximbanku. Trzeba by się tej instytucjonalizacji jeszcze raz przyjrzeć, bo przecież nie chodzi tu o kolejną biurokratyzację instytucjonalną, a o koordynację polityki programowo-realizacyjnej, o desatomizację struktur istnie jących, o niskim poziomie efektywnego działania i rozpraszanie skromnych środków finansowych na to działanie. Proponowane są korekty obecnego instrumentarium wsparcia eksportu, w tym w za-
kresie m.in. dofinansowania udziału w targach i wystawach i misjach za granicą, jak też nowe instrumenty finansowe, a dotyczące ubezpieczeń kredytów na finansowanie polskich inwestycji za granicą, jako uzupełnienie oferty KUKE SA. Nowe instrumenty wsparcia dotyczą działalności promocyjnej, bo tej promocji jest ciągle za mało. Niby zajmuje się nią wiele instytucji, ale brak w niej koncentracji na promocji wyróżniających się produktów czy obiecujących projektach w sektorach wysokiej techniki.

Generalną zasadą polityki wspierania eksportu powinna być koncentracja sił i środków na wybranych, priorytetowych rynkach zagranicznych i branżach, firmach, markach i towarach. Pogląd, że promocją powinni zajmować się wszyscy (czyli nikt!), a ponadto wszystkiego i na wszystkich rynkach - to absurd i "trabantyzm" intelektualny. Do priorytetów geograficznych - projekt strategii SEP zalicza: jednolity rynek europejski, rynki Rosji, Ukrainy i Białorusi oraz rynek amerykański i japoński, a wśród krajów rozwijających się i pozaeuropejskich - Chiny, Indie, Indonezję, Malezję, Iran, Tajlandię, Arabię Saudyjską, Kuwejt, ZEA, Egipt, Algierię, Maroko, RPA, Brazylię, Argentynę, Meksyk i Chile. Ja widzę w tym gronie także Kazachstan. A gdy idzie o priorytety branżowe - to wsparcia promocyjnego wymaga rolnictwo i przemysł spożywczy ( za tym opowiadali się w zasadzie wszyscy!), przemysł motoryzacyjny, elektroniczny i elektromaszynowy, lotniczy, biotechnologie oraz nowoczesne usługi informacyjne, telekomunikacyjne, biznesowe, badawczo-rozwojowe, a także branża chemiczna. To tyle o tematyce merytorycznej.

W czasie Kongresu SEP - wręczono szereg nagród i wyróżnień eksporterom. Wśród ponad 60 wyróżnionych firm - Kapituła konkursu Wybitny Eksporter Roku 2008 wyłoniła laureatów - na czołowych trzech miejscach uplasowały się: Spółka z o.o. MOKATE Żory, firma SOLARIS Bus&Coach i PPUH SOR-DREW ze Świętochłowic. Zwycięzcy - oprócz listów gratulacyjnych - otrzymali nagrody finansowe ufundowane przez Ministra Gospodarki.

Listy gratulacyjne i medale "Lider Polskiego Eksportu" wręczono m.in.: Bydgoskim Zakładom Elektromechanicznym BELMA oraz Spółdzielni Mleczarskiej MLEKOWITA, a nagrodę dla Wybitnego Eksportera Przemysłu Rolno-Spożywczego, ufudowaną przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymały Zakłady Mięsne Łmeat SA z Lukowa. Po raz pierwszy wśród laureatów tytułu Wybitny Dziennikarz 2008 Roku znależli się redaktorzy naczelni prasy polonijnej, i to z Ukrainy. Zostali nimi: Irena Perszko z "Gazety Polskiej" w Żytomierzu, Dorota Jaworska z kwartalnika "Krynica" i Stanisław Panteluk z "Dziennika Kijowskiego" z Kijowa. Te zaszczytne i prestiżowe wyróżnienia - Kapituła SEP przyznała za cykl publikacji promujących Polskę, polską gospodarkę i jej eksport oraz polsko-ukraińską współpracę ekonomiczno-handlową.
Wszystkim laureatom należą się słowa uznania i gratulacje! Takież słowa za znakomite przygotowanie merytoryczne i organizacyjne należą się doradcy w Kancelarii Prezydenta RP - Janowi Krzysztofowi Ardanowskiemu i Prezesowi Stowarzyszenia Eksporterów Polskich - Mieczysławowi Twarogowi. To przykład dobre go współdziałania, w interesie kraju.

Mikołaj ONISZCZUK
Warszawa, 25 października 2008 r.

 
 
               
 
 
PSBZiADz - 2007
projekt i wykonanie:dwarazy.com